لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

باید و نبایدهای استفاده از سقف های تیرچه بلوک

یکی از رایج ترین نوع سقف های ساختمانی سقف های تیرچه بلوک هستند که مواد اولیه مورد استفاده در ساختن آنها تیرچه، انواع بلوک های سقفی نظیر بلوک سقفی سفالی، بلوک سقفی سیمانی یا بلوک سقفی یونولیتی و بتن هستند که در مقالات قبل درموردش صحبت شد اکنون در این مقاله قصد داریم محدودیت های لازم جهت استفاده از سقف های تیرچه بلوک و مزایای این نوع سقف ها بپردازیم.

در تمامی مراحل اجرای ساخت و ساز، بایدها و نبایدهایی وجود دارد که با رعایت کردن این بایدها و نبایدها می توان ایمنی ساختمان و عمر مفید مصالح ساختمانی را افزایش داد.

.اکنون می خواهیم بایدها و نبایدهای مورد نیاز در اجرای سقف های تیرچه بلوکی را شرح دهیم:





محدودیت های لازم در هنگام اجرای سقف های تیرچه بلوک:


میزان حداکثر فاصله استاندارد مابین دو تیر باید 70 سانتی متر باشد البته در ایران مهندسین این فاصله را 50 سانتی متر محاسبه می کنند به همین دلیل بلوک های سقفی موجود در بازارهای ایران 40 سانتی متری هستند.
درصورتی که بخواهیم براساس تکیه گاه تیرچه حداقل ضخامت سقف را ساده محاسبه کنیم دهانه 1 بر 20 است ولی اگر بخواهیم تکیه گاه را گیردار یا نیمه گیردار محاسبه کنیم می توان ضخامت سقف دهانه را تا 1 بر 26 اجرا نمود.
سقف های تیرچه بلوک، مناسب بارهای یکنواخت یا استاتیک هستند درحالی که جهت بارهای دینامیک و متمرکز، استفاده از سقف های تیرچه بلوک استاندارد نیست.
حداکثر دهانه برای اجرای سقف های تیرچه بلوک 8 متر است اما توصیه می شود از سقف های تیرچه بلوکی که بیش از 5/6 متر هستند استفاده نشود.
توسط سقف های تیرچه بلوک می توان حداکثر بار به میزان 800 کیلوگرم بر مترمربع را پوشاند ولی برای بارهای بیش از 800 کیلو گرم باید از دو تیرچه کنار هم استفاده شود.




مزایای استفاده از سقف های تیرچه بلوک:


سقف های تیرچه بلوک علاوه بر مزایای بی شماری که دارند اجرای آنها بسیار آسان بوده و مقرون به صرفه هم هستند به همین دلیل ای نوع سقف مورد توجه مهندسین قرار گرفته و از آن بسیار استفاده می کنند. در ادامه به برخی از مزایای این نوع سقف ها می پردازیم:



1. اجرا کردن سقف های تیرچه بلوک با بلوک سقفی بسیار آسان است همچنین نسبت به سقف های دیگر مقرون به صرفه نیز هستند.
2. بلوک های سقفی و همچنین دیگر مصالح ساختمانی استفاده شده در سقف های تیرچه بلوک در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم هستند.
3. سقف های تیرچه بلوک باعث سبکی سقف می شود البته این امر بستگی به بلوک سقفی بکار رفته در آن را دارد.
4. بلوک سقفی بکار گرفته شده در سقف های تیرچه بلوک در برابر عوامل طبیعی نظیر باد و زلزله مقاومت بالایی دارند.
5. برای استفاده از سقف های تیرچه بلوک نیازی به جک های زیر سقفی و فولاد در زیر سقف نیست.
6. بلوک های سقفی استفاده شده در سقف های تیرچه بلوک عایق مناسبی در برابر صوت و گرما و سرما بوده همچنین عایق رطوبتی نیزدارند.
7. از دیگر مزایای سقفی های تیرچه بلوک و بلوک سقفی می توان به صاف و هموار بودن سطح زیر و روی سقف پس از اجرا اشاره کرد.


در مقاله فوق درمورد محدودیت های لازم در هنگام اجرا کردن سقف های تیرچه بلوک و همچنین مزایای استفاده از این نوع سقف و بلوک سقفی بکار رفته در آنها گفته شد و امیدواریم که مورد توجه و استفاده شما عزیزان و همراهان گرامی قرار بگیرد.
خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.





 

همه چیز درباره بلوک سقفی




تعداد نظرات : 0