لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

بهترین نوع سقف سازه ای چیست؟

در ساختمان سازی بلوک های سقفی انواع مختلفی نظیر سقف های تیرچه بلوک با بلوک های سفالی و... دارند که هر کدام از آنها علاوه بر مزایا دارای معایبی هم هستند که در ادامه قصد داریم به برخی از این نکات بپردازیم، پس با ما همراه باشید:

یکی از رایج ترین نوع سقف های کاذب در بین مهندسان و ساختمان سازان سقف های تیرچه بلوک هستند که متاسفانه مورد تایید سازمان استاندارد تولید قرار نگرفته به همین دلیل استفاده از آنها در ساخت و ساز متوقف شده است.


باتوجه به این امر مهندسین و ساختمان سازان سقف های پاشنه بتنی را بعنوان بهترین جایگزین برای سقف های تیرچه سفالی انتخاب کردند.
ولی خب لازم به ذکر است که این نوع سقف ها به دلیل سنگین وزن بودن نمی توانند جایگزین مناسبی باشند در نتیجه این نوع سقف ها هم دیگر در بین ساختمان سازان و مهندسین محبوب نیستند.
با این وجود سوالی که ذهن اثر عموم را درگیر می کند این است که در ساخت و ساز کدام یک از سقف های تیرچه ای مناسب تر هستند؟
سقف های خرپای تیرچه در مقایسه با سقف های تیرچه بلوکی با انواع بلوک نظیر بلوک سفالی؛ وزن بسیار کمی دارند، فضای کمی را اشغال می کنند، حمل و نقل آن آسان تر است و در نهایت باعث کاهش سرعت اجرا نیز می شوند.


البته لازم به ذکر است که استفاده کردن از این نوع سقف ها مشکلاتی دارند:


عیب اول این نوع سقف ها قرار گرفتن بلوک های یونولیتی بین تیرچه ها است زیرا در این حالت تکیه گاه یونولیت ها لبه پاشنه می باشد و سقف های تیرچه خرپا عاری از تکیه گاه می باشند.

عیب دوم سقف های تیرچه خرپا در زمان اجرای بتن ریزی است زیرا قبل از اجرای این مرحله باید تمام سقف از زیر قالب بسته شوند که این کار باعث افزایش هزینه ها می شود.

البته برای برطرف کردن این دو عیب یا مشکل موجود در سقف های خرپا راه حل هایی نظیر استفاده کردن از قالب ماندگار وجود دارد که استفاده از آن باعث می شود مشکلات مرتفع شوند مثلا می توان از این قالب برای پر کردن فضاهای خالی مابین تیرچه ها استفاده کرد که این کار باعث صرفه جویی در برخی از هزینه های ساخت و ساز می شود.

در مقاله فوق توضیحاتی درمورد مناسب ترین نوع سقف سازه ای دادیم که امیدواریم مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار بگیرد و خوشحال می شویم از اینکه نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.

لطفا از مقاله زیر دیدن فرمایید:

آشنایی با سقف های یوبوت و تفاوت آن با سقف های تیرچه بلوک



 

همه چیز درباره بلوک سقفی




تعداد نظرات : 0