لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با سقف های یوبوت و تفاوت آن با سقف های تیرچه بلوک

یک پیمانکار یا مهندس برای ساختن سقف یک ساختمان گزینه های زیادی را پیش رو دارد که باید باتوجه به نوع ساختمان و بودجه مالک ساختمان یکی از انواع آنها را انتخاب و شروع به کار کند.
سقف های تیرچه بلوک جزء  رایج ترین نوع بلوک سقفی در ساختمان سازی هستند که اجزا تشکیل دهنده این نوع سقف؛ تیرچه، انواع بلوک نظیر بلوک سفالی جهت پر کردن فضای خالی مابین تیرچه ها و بتن برای پوشاندن روی آنها است. تیرچه و. بلوک سقفی پرکننده جزو اجزای منحصر بفرد این نوع سقف محسوب می شوند به همبن دلیل اجرای این نوع سقف سخت و سنگین است.

اما اکنون می خواهیم در این مقاله شما را با سقف یوبوت که یکی از انواع سقف دال- بتنی می باشد آشنا کنیم. اجزا تشکیل دهنده سقف یوبوت آرماتور و بتن است.

این نوع سقف دارای وزن و هزینه زیاد با سرعت اجرای کم است به همین دلیل است که از این نوع سقف کمتر استفاده می شود. با این وجود عده ای از مهندسین و ساختمان سازان به این نوع سقف ها اعتماد دارند و در پروژه های ساختمانی خود از آن استفاده می کنند. همچنین از این نوع سقف در ساختمان هایی که قرار است اماکن عمومی نظیر نیروگاه ها یا مراکز صنعتی بزرگ شوند استفاده می شود. سقف یوبوت یک روش برای اجرا کردن سقف دال- بتنی است که استفاده از این روش باعث کاهش معایب این نوع سقف می شود.


سقف یوبوت چیست؟


به یک سیستم سازه ای از انواع سقف های دال بتنی دو طرفه توخالی، سقف یوبوت می گویند. برای اجرا این نوع سیستم سازه ای فاصله بین میلگردهای بالا و پایین را با نوعی بلوک سقفی توخالی از جنس پلی پروپیلن به اسم یوبوت پر می کنند. برای عملی کردن این روش ابتدا بلوک های یوبوت را چیده سپس دور آنها را بتن ریزی می کنند به نحوی که سطح این بلوک ها با بتن پوشانده شود به این ترتیب سطحی صاف تشکیل می شود.
در اواخر قرن بیستم میلادی مهندسین ایتالیایی، بر روی انواع دال های بتنی مشغول تحقیق بودند که توانستند سقف های یوبوت را بسازند زیرا این نوع سقف دارای ویژگی های زیر می باشد:

1- بهینه سازی در مصرف بتن و میلگرد
2- مقاومت بالا در برابر زلزله
3- استفاده جهت دهانه های بلند
4- کاهش مصرف آرماتور و بتن



تفاوت بین دو سقف یوبوت و تیرچه بلوک:


سرعت اجرایی کردن هردو سقف یوبوت و بلوک یکسان است و همچنین اجرای هردو سقف به یک اندازه آسان و راحت انجام می شود. مصالح ساختمانی مورد نیاز درهر دو سقف، بلوک سقفی است البته لازم به ذکر است که هرکدام نیازمند بلوک سقفی مربوط به خود هستند. از سقف یوبوت بیشتر در سقف های دهانه های بلند 20 متری استفاده می کنند ولی از سقف تیرچه بلوک دردهانه های کمتر از 7 متر استفاده می کنند. از آنجایی که استفاده کردن از سقف های تیرچه بلوک باعث می شود سقف ظاهری نا زیبا به خود بگیرد بنابراین برای پوشاندن این عیوب نیاز است علاوه بر سقف تیرچه بلوک از سقف کاذب نیز استفاده شود که این امر باعث افزایش هزینه های اجرایی ساختمان می شود. و این در حالی است که در سقف های یوبونت دیگر نیازی به سقف دومی مثل کاذب نیست.


در مقاله فوق سقف یوبوت را توضیح سپس به شباهت و تفاوت های بین آن با سقف تیرچه بلوک پرداختیم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار بگیرد و به شما در شناخت سقف یوبوت کمک کرده باشد؛ خوشحال می شویم ازاینکه نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید

پیشنهاد میکنیم از مقاله زیر دیدن فرمایید:

آشنایی با سقف های کامپوزیتی و مزایای آن



 

همه چیز درباره بلوک سقفی




تعداد نظرات : 0