لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با انواع سقف های رایج ساختمانی

بلوک سقفی جزء مهم ترین قسمت یک ساختمان به حساب می آیند زیرا اولین عضو در مسیر انتقال بارهای اصلی و جانبی هستند. سقف ها در یک سازه ساختمانی وظیفه تحمل انتقال بارهای ثقلی را برعهده دارند. همچنین دریافت نیروی جانبی زلزله و توزیع آن بین دیگر اجزا سازه ساختمانی جزو دیگر وضایف آنها محسوب می شود. در ادامه قصد داریم به انواع سازه های سقفی به صورت مختصر بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.


انواع سازه های ساختمانی:


1- سقف طاق ضربی


سقف طاق ضربی جزو کهن ترین و سنتی ترین نوع سقف در ایران است. مهندسان این نوع سقف را در اکثر شهرستان ها نظیر یزد اجرا می کردند. سقف طاق ضربی به شکل نیم دایره و با خیز بلند اجرا می شود. در دهه های اخیر معماران متوجه ضعف و معایب آن شدند به همبن دلیل سقف تیره بلوک را که با استفاده از بلوک سقفی اجرا می شود را جایگزین آن کردند.


2- سقف تیرچه بلوک


سقف های تیرچه بلوک یکی از رایج ترین نوع سقف ها هستند. برای اجرای این نوع سقف از انواع تیرچه ها، انواع بلوک سقفی نظیر بلوک سفالی و بتن استفاده می شود.(آشنایی با سقف تیرچه بلوک)


3- سقف دال بتنی


سقف دال بتنی یک دیگر از سازه های سقفی است. برای اجرای این نوع سقف از مصالح ساختمانی نظیر بتن و فولاد استفاده می شود. برای ساختن طبقات از دال هایی با ضخامت 10 تا 50 سانتی متر و برای ساختن سنگ فرش ها از دال هایی با ضخامت کمتر استفاده می شود.


4- سقف یوبوت


یکی دیگر از سقف های ساختمانی سقف یوبوت است که مهندسین آن را جزو دسته سقف دال بتنی تقسیم بندی می کنند. برای اجرای این نوع سقف از بلوک سقفی یوبوت استفاده می شود و به همین دلیل اسم این نوع سقف را سقف یوبوت نام گذاری کرده اند.


5- سقف کامپوزیت


یکی دیگر از سازه های ساختمانی سقف کامپوزیت یا مرکب است. این نوع سقف را از تلفیق بتن آرمه و فولاد تولید و در سازه های بتنی و فولادی اجرا می شوند. این نوع سقف می تواند تیرهای فلزی را که با بتن لنگر خمشی و برشی ترکیب می شوند را تحمل کند.


6- سقف عرشه فولادی


یکی از سریع ترین و اقتصادی ترین نوع سازه های ساختمانی، سقف عرشه فولادی است. سقف عرشه فولادی با استفاده از اسکلت های بتنی و فولادی اجرا می شوند. اجزای تشکیل دهنده این نوع سقف ورق های گالوانیزه، پیچ، پرچ، شبکه های آرماتور و ... هستند.


7- سقف وافل


جدیدترین و مدرن ترین نوع سقف های ساختمانی، سقف وافل است. این نوع سقف را با استفاده از بتن مسلح و با ظاهری شبکه ای و پنجره ای می سازند. سقف وافل را در سازه هایی با ارتفاع بیش از 12 متر اجرا می کنند.


پیشنهاد میکنیم از مقاله روش اجرای سقف تیرچه کرومیت دیدن کنید.



 

همه چیز درباره بلوک سقفی




تعداد نظرات : 0